Çocuğumuzun Yabancı Dil Kazanımında İç Motivasyonuna Dışarıdan Destek

Okula uyum veli konferansları kapsamında okul öncesi,  1. sınıf ve 5. sınıf velilerimize 9 Eylül 2022 Cuma günü Ege Üniversitesi Yabancı Diller Öğretim Görevlisi ve Cambridge University Press Öğretmen Eğitmeni Sinem Atamsoy Koşar tarafından ”Çocuğumuzun Yabancı Dil Kazanımında İç Motivasyonuna Dışarıdan Destek” konulu seminer verildi.

İki seans halinde düzenlenen velilerimizin de samimi katılımlarıyla interaktif biçimde akan seminerde Atamsoy, anne babalara çocuklarının ana dil edinim yolculuklarını hatırlamalarını istedi. Çocuklarının ana dil edinim yolculuklarına nasıl eşlik ettiklerini sorarak kendilerine ayna tutmalarını sağladı. İngilizce öğretimi ve edinimi arasındaki farklara işaret etti. Yabancı dili ifadesi yerine ikinci dil ifadesini kullanmanın neden daha doğru olacağını açıkladı. Dil ediniminin bir ders değil, beceri olduğunun altını çizdi. Velilerimizin  “Çocuğum İngilizce öğrenirken ben ne yapıyorum?” sorusunu yanıtlamalarını istedi. Velilerimizle İngilizce ediniminde çocuklarına hangi yöntemleri kullanarak ve nasıl bir tutum geliştirerek yardımcı olabileceklerine ilişkin önemli ipuçları paylaştı.

İkinci dil edinmenin eğitim sürecinde ve sonrasında gençlerin hayatına önemli ve olumlu katkı yaptığını kendi deneyimlerinden örnekler vererek anlatan Koşar, ikinci dil öğreniminde veliye düşen ödevler konusunda ise şunları söyledi: “Öncelikle model olmalıyız. öğrendiklerini sizinle paylaşması için çocuklarınızı yüreklendirin. Her çocuğun öğrenme süreci farklı işler. Bu nedenle asla yaşıtlarıyla kıyaslama yapmayın. Çocuğunuzun çabasını her zaman takdir edin. İkinci bir dil öğrenmenin beceri olduğunu söyleyin. Birlikte İngilizce kitap okuyun. Okuduklarınızla ya da kitap içinde yer alan görsellerle ilgili yüksek düşünme becerilerini geliştirecek sorular sorun. ‘Bu resim sana ne hissettirdi?’ gibi, hata yapmasına izin verin.” dedi.

Öğrenmede ödülün kısmen yararlı olduğunu ancak, ödülün sonuca değil sürece verilmesi gerektiğini belirtti. Sonuca ulaşıncaya kadar çocuğun gösterdiği sabra, izlediği yola, materyal seçimine, yardımlaşmasına vurgu yapmanın daha değerli olduğunu belirtti. İkinci dili bir ders olarak değil de bir beceri, sabır işi olarak görüp uzun bir süreç aldığının da asla unutulmaması gerektiğini vurguladı.

Yabancı dil öğrenme sürecini hızlandıran unsurlara da değinen Koşar, “Çocuğunuzun kendisini doğru değerlendirmesine yardımcı olun. ‘Bugünün çıktısı ne? Bugün ne öğrendim?’ sorusuna yanıt vermesini özendirin. Yapabilirsin cümlesini sizlerden sıkça duysun.” önerilerinde bulundu. Çocuğun iç motivasyonunu kıran unsurları ise mükemmeliyetçi yaklaşım, müdahale ekmek, çok yüksek ya da çok düşük beklenti ve kıyaslamalar olarak sıraladı. Gelişim zihniyetine sahip çocuklar yetiştirmek için olumsuz kodlamalar kullanmamak ve çocuklarımızı yaşına uygun motivasyon cümleleriyle yüreklendirmek gerektiğini vurguladı.

Bu yaşlardan başlayarak çocuklarımıza destek olabilmek için okuduğu bir kitabı ya da metni kendi cümleleriyle anlatabilme, özet çıkarabilme, not alma ve sentez yapabilme olarak sıraladığı dört akademik becerinin gelişimine önem verilmesi gerektiğinin altını çizdi. MEV Koleji öğretmenleri ve velileriyle birlikte olmaktan duyduğu mutluluğu dile getirerek yıl içinde de merak ettikleri konularda velilerimizin kendisiyle iletişime geçmesinden memnuniyet duyacağını ifade etti.

Sunum sonunda İngilizce Zümre Başkanımız Özlem Gönen, MEV eğitim ailemizin bir parçası olarak gördükleri, bilgi ve deneyiminden yararlanmaktan büyük zevk aldıklarını belirterek Sinem Atamsoy Koşar’a teşekkür belgesini takdim etti.

 

 

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir